Roch Urbaniak
Ciekawe opowieści są wszędzie, wystarczy tylko je dostrzec. Roch Urbaniak to mistrz przedstawiania fantastycznych historii, do których przeżywania zaprasza swoich odbiorców. Za sprawą wielowątkowej narracji, maluje obrazy-powieści, o których trudno zapomnieć.
Odkryj printy kolekcjonerskie z niezwykłymi opowieściami Rocha Urbaniaka.
PRINTY | O ARTYŚCIE | BIO | WYSTAWY | W MEDIACH | NAGRODY | WYWIAD
-
Pan Giannada i Zepsuty Świat & Ostatni Wędrowiec | Set of 2
Original price was: 900,00 zł.810,00 złCurrent price is: 810,00 zł.
INFORMACJE O ARTYŚCIE
Ciekawe opowieści są wszędzie, wystarczy tylko je dostrzec. Roch Urbaniak to mistrz przedstawiania fantastycznych historii, do których przeżywania zaprasza swoich odbiorców. Za sprawą wielowątkowej narracji, maluje obrazy-powieści, o których trudno zapomnieć.
Roch Urbaniak to świadomy artysta, który dostrzega poruszające historie w mediach z pozoru trywialnych: mainstreamowe kino, czy gry komputerowe inspirują go do działania, równie mocno co podróże, legendy i mity. Mimo swojej dojrzałości artystycznej i ogromnej wiedzy, nie narzuca wizji tego, co powinno się w jego obrazach odczytać. Pozostawiając wiele swobody swojemu odbiorcy, Roch Urbaniak przepełnia prace niezwykłymi detalami. Zabiera nas w rajskie światy, poszerzając wyobraźnię aż do granic. Potrafi doprowadzić do wzruszeń ale i smutku. Każdy z obrazów Rocha to mnogość opowieści, których jest tak wiele, jak wielu obserwujących.
Artysta maluje w technice akrylu na płótnie. Chętnie korzysta również z innych form wypowiedzi, tworząc komiksy i ilustracje. Wybitny poziom przedstawił w książce “Papiernik – czyli skąd się biorą opowieści”, której dwie części zostały entuzjastycznie przyjęte przez czytelników w Polsce.
BIO
Roch Urbaniak urodził się w roku 1986 w Krakowie, Polska. Uzyskał wyróżnienie jako absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w 2011 roku, gdzie studiował na wydziale malarstwa w pracowni profesora Waltosia. Jego praca dyplomowa, prezentowana w Pałacu Sztuki, została nagrodzona medalem przez Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych.
W swojej twórczości Roch czerpie inspirację z baśni, mitologii, folkloru oraz swoich licznych podróży. W roku 2014 zdobył prestiżowe Grand Prix podczas 25. Międzynarodowego Festiwalu Komiksu w Łodzi.
WYSTAWY
2023
Wystawa grupowa “Życie Ukryte”, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa
Wystawa grupowa “Tempus Peregrinari” Bath House, Dallas, USA
2022
Wystawa indywidualna “Ad Astra”, Galeria Triada, Gdańsk
2021
Wystawa grupowa “Magical Dreams”, galeria Bator, Szczyrk
2017
Wystawa indywidualna, Galeria Kersten, Kraków
Wystawa indywidualna „Papiernik” w galerii Komiksu i Ilustracji Tymczasem, Wrocław
2016
Wystawa indywidualna, Galeria Triada, Gdańsk
2015
Wystawa grupowa, Principle Gallery, Charleston, USA
2014
Wystawa grupowa na 25 Międzynarodowym Festiwalu Komiksu, Lizbona, Portugalia.
Wystawa grupowa „ Do Trzech Razy Sztuka”, Galeria Vauxhall, Krzeszowice.
2013
Wystawa grupowa „Salon Letni”,Galeria Stalowa,Warszawa.
2012
Wystawa grupowa ”Contemporart”,Galleria Mentana,Florencja,Włochy.
Wystawa indywidualna, rezydencja Ambasadora Victora Ashe,Knoxville, USA.
Wystawa indywidualna ”Fables” Pienkow Art Gallery,Knoxville, USA.
2011
Wystawa najlepszych dyplomów, Pałac Sztuki, Kraków.
Wystawa grupowa “Art of Poland: the collection of Ambassador of United States Sir Victor Ashe” Downtown Gallery, Knoxville, USA.
Wystawa grupowa “Świat do Góry Nogami” Pałąc Sztuki, Kraków.
2010
Wystawa grupowa “Rytmy i Rytuały” Muzeum Etnograficzne w Krakowie.
Wystawa indywidualna “PTGT” Kreatura Gallery, Kraków.
Wystawa grupowa, IROK Gallery, Horst, Holandia.
2009
Wystawa indywidualna “Makowa Panienka” Kreatura Gallery, Kraków.
Wystawa grupowa “Mistrz i Uczniowie” Galeria Podnad,Tarnowskie Góry.
Wystawa grupowa “Famous Fantastic Caprices” TAF Art Foundation, Ateny, Grecja.
2008
Wystawa grupowa “Integralia 2009”, Kraków (nagroda publiczności).
Wystawa grupowa “Drawings/Dessin” Natta Gallery, Bruksela, Belgi
ARTYSTA W MEDIACH
NIESTATYCZNY.PL
Od użycia feminatywów nie spada poziom testosteronu
Czytaj więcej
NAKANAPIE.PL
Szukając inspiracji spójrz na świat spod przymkniętych powiek
Czytaj więcej
KULTURA.ONET.PL
Roch Urbaniak: nie trzeba lecieć na drugi koniec świata, żeby dostrzec coś niezwykłego
Czytaj więcej
NAGRODY I WYDARZENIA
2022
Publikacja książki “Zaklinacz tygrysów”
Nagroda “Hall of Fame: Best Artist” przyznawana przez European Science Fiction Society
2019
Publikacja książki “Papiernik. Targowisko Opowieści”
2018
Międzynarodowe Targi Sztuki ArtRevolution Taipei, Tajwan
Publikacja obrazu “Cyklady” w katalogu Spectrum Fantastic Art, zestawieniu najlepszych dzieł sztuki z nurtu fantastycznego na świecie
Publikacja książki “Papiernik, czyli skąd się biorą opowieści”.
2017
Międzynarodowe Targi Sztuki ArtRevolution Taipei, Tajwan
2016
Trzecie miejsce na 27 Międzynarodowym Festiwalu Komiksu w Łodzi za komiks Sedna
2015
Finalista międzynarodowego konkursu „Jasnowidze” na projekt książki dla dzieci. Wydawnictwo Dwie Siostry
Wyróżnienie na 26 Międzynarodowym Festiwalu Komiksu w Łodzi za komiks Nataradźa.
2014
Zwycięstwo Grand Prix na 25 Międzynarodowym Festiwalu Komiksu i Gier w Łodzi za komiks „Papiernik”.
2011
Udział w międzynarodowym plenerze malarskim organizowanym przez fundację Marka Marii Pieńkowskiego.
2010
Międzynarodowy konkurs malarski “Nescafe KafetexNES 2010” Ateny, Grecja (nagroda specjalna).
WYWIAD
Witaj, Roch! Bardzo mi miło, że mogę z Tobą porozmawiać. Zawsze fascynowało mnie, skąd czerpiesz inspirację do swoich niezwykłych dzieł i jak podchodzisz do rozwoju swojej artystycznej ścieżki. Możesz podzielić się z nami, co napędza Twoją kreatywność i w jaki sposób rozwijasz swoje podejście do sztuki?
Witaj i dzięki za pytanie, to naprawdę ciekawy temat. Z inspiracją to było tak, że potrzebowałem trochę czasu, żeby dojrzeć i naprawdę zrozumieć, co chcę przekazywać przez moją sztukę. Na początku, częściowo z powodu uwarunkowań i oczekiwań wobec artysty, jakie stawia uczelnia artystyczna, miałem problem z otwartym mówieniem o tym, co mnie napędza i o czym chcę malować. Szukałem więc motywów, którymi mógłbym uzasadnić moje malowanie, nie sprowadzając na siebie oskarżeń o banał i infantylność. Dlatego na początku były to podróże oraz mity i legendy z miejsc, które odwiedziłem. A potem ASP się skończyło, człowiek coraz bardziej robił swoje i coraz bardziej zapominał o uczelni i jej oczekiwaniach. I w końcu mógł się przyznać. Ba, mógł z dumą powiedzieć, o co tak naprawdę chodzi. Popkultura, fantastyka, gry komputerowe, komiksy to nośniki kultury równie ważne co literatura, teatr czy mitologia. Naprawdę nie ma się czego wstydzić, kiedy mówimy o źródłach naszej inspiracji.
Rozumiem, inspiracja popkulturą jest dla Ciebie ważna. A jakie konkretnie motywy lub tematy często wracają w Twoich dziełach? Są takie, które traktujesz szczególnie blisko serca?
Tak, są pewne motywy, które wracają w moich pracach regularnie – jak architektura, latające wyspy czy wieloryby. Ale czy są mi bliskie? To po prostu elementy, które łatwo mi wykorzystać i poskładać z nich malarską opowieść, która da mi satysfakcję i zbuduje atmosferę niezwykłości oraz zachwytu odkrywcy trafiającego w nowe, magiczne miejsca. To taki bezpieczny alfabet, podstawowe klocki, po które mogę sięgnąć.
Jednak czasami przychodzi coś świeżego, jakaś nowa inspiracja, niespodziewana i niezadbana. Wtedy te bezpieczne, znane elementy trafiają „na półkę”, a ja poświęcam się rozgryzieniu nowego zagadnienia. Zarówno narracyjnie, jak i formalnie, zastanawiam się, jak to namalować i jaką historię z tego stworzyć.
Skoro mówimy o eksploracji nowych tematów, czy są jakieś rytuały, które pomagają Ci w tym procesie?
Kawa i audiobooki – to moje małe rytuały, które pomagają mi skupić się na pracy i jednocześnie cieszyć się każdą chwilą tworzenia.
Przechodząc dalej, czy jest jakaś praca, która w Twoim odczuciu odegrała wyjątkowo ważną rolę w Twojej artystycznej drodze?
Trudno wskazać pojedyncze dzieło. Każdy obraz miał swoje znaczenie i znalazł swoje miejsce. Niektóre z nich zyskały nowe życie jako ilustracje, plakaty, puzzle czy nawet grafiki na ubraniach. Część została doceniona w ważnych publikacjach, inne zdobyły nagrody. Ale to nie czyni ich ważniejszymi od reszty. Jednak największe znaczenie dla mnie miała nie pojedyncza praca, ale cała wystawa, która odbyła się w 2017 roku w galerii Kersten w Krakowie, pod tytułem „Opowiem wam o czasach wielkiej przygody”. To właśnie tam, po raz pierwszy, otwarcie wyznałem, że moją największą inspiracją jest popkultura.
Wspomniałeś o odkrywaniu nowych inspiracji. Jakie wyzwania z tym się wiążą i jak sobie z nimi radzisz?
W sumie, główne wyzwania pojawiają się, gdy muszę namalować coś, czego nie jestem w stanie sobie w pełni wyobrazić. Chodzi o to że wieloryby, architekturę, balony, dziwne maszyny itd mogę robić ot tak, z głowy. Ale oświetlenie nocnego portu i stojących w nich łodzi światłem bijącym z dna morza? Fale rozbijające się o skały podczas sztormu? Takielunek galeonu rozbitego na brzegu? To są rzeczy, które muszą w jakimś stopniu być realistyczne, inaczej nie wyjdą wiarygodnie. Takie wyzwania rozwiązuję poszukiwaniem wizualnych referencji. Czyli zdjęć na bazie których mogę te rzeczy namalować. Dawniej wymagało to budowania modeli i eksperymentowanie z oświetleniem, obecnie znaczną pomocą służy internet.
Skoro popkultura odgrywa tak ważną rolę w Twojej twórczości, czy możesz wymienić artystów lub twórców, którzy w szczególny sposób zainspirowali Twój sposób tworzenia?
Zdecydowanie, jednym z artystów, który wywarł na mnie ogromny wpływ, jest James Gurney, twórca serii „Dinotopia”. Jest on nie tylko wspaniałym malarzem, ale także pisarzem kreującym niezwykłe światy. Łączy malarstwo z narracją w sposób w jaki ja zawsze chciałem to robić. To właśnie jego prace zmotywowały mnie do pisania książek i wykorzystywania moich obrazów jako ilustracji w tych publikacjach.
Poruszając kwestię inspiracji i wpływów, jestem ciekaw, jak ważna jest dla Ciebie interakcja z odbiorcami Twoich dzieł?
Zawsze fajnie poznawać nowych ludzi. Czasami też fajnie malować coś na zamówienie w oparciu o czyjąś wizję i sugestie. To tworzy niezwykle interesujący dialog z odbiorcą. Próbuję wtedy, używając własnego malarskiego języka, opowiedzieć jego historię.
A jak to jest z narzędziami, których używasz? Co jest niezbędne w Twoim warsztacie artystycznym?
Farby akrylowe, ponieważ szybko schną i nie tworzą takich problemów technologicznych jak farby olejne. I szpachle, pozwalające tworzyć faktury, z których potem można za pomocą pędzli wydobywać kształty, pełne życia i energii.
I na koniec naszej rozmowy, jakie rady przekazałbyś młodym artystom, którzy dopiero rozpoczynają swoją karierę artystyczną?
To trochę jak z każdą rzeczą, w której chcemy się doskonalić. Praktykuj codziennie. Słuchaj tych, którzy mają więcej doświadczenia. Ale w pewnym momencie, przestań ich słuchać, i kiedy już będziesz wiedział, co i jak robisz, rób to tylko po swojemu.
Dziękuję Ci bardzo za tę inspirującą rozmowę. Twoje doświadczenia i rady są bezcenne, nie tylko dla młodych artystów, ale dla każdego, kto szuka swojej ścieżki w jakiejkolwiek dziedzinie twórczej. Mam nadzieję, że nasi czytelnicy znajdą w Twoich słowach motywację do eksplorowania, eksperymentowania i, co najważniejsze, do bycia wiernymi sobie i swojej pasji.
Z Rochem Urbaniakiem rozmawiał Marcin Homan